Sháním nové bydlení
Prodat či neprodat nemovitost přes realitní kancelář? Pozor na triky makléřů
Je na čase se posunout dál a prodat starý byt či dům? Máte několik možností, jak to provést. Pokud nechcete nikomu cizímu platit provizi za prodej, můžete nemovitost prodat na vlastní pěst. Tato varianta má svá pro a proti, stejně jako spolupráce s realitní kanceláří, kde také musíte být obezřetní.
Svoji nemovitost můžete svépomocí připravit, nafotit a vyvěsit na různé internetové portály, které jsou bez provize za prodej. Při využití služeb realitní kanceláře budete mít vše bez práce, zaplatíte však poměrně vysokou provizi. Než se rozhodnete, jakou cestu zvolíte, přečtěte si, co byste měli před samotným prodejem podniknout za kroky.
Co zajistit před prodejem nemovitosti
Ještě předtím, než začnete připravovat nemovitost k prodeji, najděte si novou domácnost. Může se stát, že prodej proběhne překvapivě rychle a vy najednou budete bez bydlení.
Opravte viditelné nedostatky, které kazí dojem. Mimo estetických úprav se zaměřte i na funkčnost. Například na elektroinstalaci – zásuvky a rozvody.
TIP: Pokud nechcete složitě hledat elektrikáře, spolehněte se na našeho asistenta Enkidoo, který vám v rámci Prahy a Roztok zajistí ověřeného profesionála. Stačí vyplnit online formulář zde.
Před nafocením domu či bytu udělejte generální úklid. Doporučujeme odnést osobní dekorace a obrazy, aby byl prostor co nejvzdušnější a vynikl jeho potenciál.
Další kroky, které vás čekají, jako je ověření katastru nemovitostí a stanovení ceny, naleznete v článku Chystáte se sami prodat dům? Co byste měli udělat předtím, než vyvěsíte inzerát o prodeji a pozvete si zájemce domů.
Prodej na vlastní pěst má své výhody, ale i nevýhody
Zajistěte si právní pomoc, především na sepsání kupní smlouvy. Takto důležitý dokument je nezbytné probrat s profesionálem, spoléhání na vlastní selský rozum vás může přijít draho.
Budete muset investovat mnoho času do focení, vytváření inzerátu, určení adekvátní ceny a absolvování prohlídek se zájemci.
Jak dostat nabídku k potenciálním kupcům? Vložte ji na internetové portály, které umožnují prodej nemovitostí. Ne každý je zrovna účinný, u některých se neobejdete bez poplatku za vyvěšení inzerátu či jeho posunutí na vyšší pozice.
Prodej vás bude stát mnoho energie, a i nějakou tu korunu. Přesto může být vaše investice výrazně nižší než provize realitní kanceláři.
Realitní kancelář vám nemusí prodej urychlit
Pokud jste se rozhodli, že si chcete ulehčit práci s prodejem a přípravami, a sami jste si vybrali realitní kancelář a dohodli se na všech podmínkách, je tato varianta rozhodně lepší než naletět na nějaký z triků makléře, který láká nové klienty.
Realitní kancelář si bude účtovat provizi. Každá má stanovené různé výše a podmínky k vyplacení provize za prodej. Provizní systém může vypadat například takto:
- U nemovitosti v prodejní ceně od 3,5 mil. Kč do 15 mil. Kč může být provize od 3 % do 5 % + DPH.
- U nemovitosti v prodejní ceně od 2 mil. Kč do 3,5 mil. Kč může být provize od 4 % do 5 % + DPH.
- U bytů či domů v prodejní ceně od 800 000 Kč do 2 mil. Kč může být provize 5 % + DPH, ale můžete se také setkat s tím, že bude mít realitní kancelář stanovenou minimální výši provize, např. 70 000 Kč + DPH.
Volba realitní kanceláře nutně neznamená, že prodej proběhne rychleji. Navíc existují triky, které prodlužují prodej, budou vás stát více peněz a ještě vás makléř může přinutit nemovitost zlevnit.
Dejte si pozor na triky realitních makléřů
Velkým problémem je, že tuto profesi může vykonávat kdokoli, kdo absolvuje školení. Samozřejmě existují i opravdoví odborníci, kteří ví, co dělají a skutečně vám pomohou.
Realitní kanceláře a jejich makléři na vás mohou použít následující finty:
- Nastrčený zájemce
Realitní makléř vám oznámí, že má vážného zájemce o koupi vaší nemovitosti. Ve skutečnosti ale žádný neexistuje. Může dokonce přijít na prohlídku. Makléř vám následně oznámí, že tento zájemce tlačí na snížení ceny. Cenu s vidinou rychlého prodeje snížíte, ale makléř vám pak sdělí, že zájemce dal přednost jiné nemovitosti. Cenu již nevrátí a nemovitost bude nabízet za sníženou. - „Sháním byt v této lokalitě či pro svého klienta“
Jedná se o praktiku, kdy chce makléř získat dalšího klienta. Tedy vás. Můžete ve schránce najít lístek s informací, že někdo hledá nemovitost ve vaší lokalitě či nový domov pro svého klienta a chce, abyste zavolali na dané číslo. Avšak pod tímto číslem se většinou skrývá realitní makléř, který chce prodat vaši nemovitost a získat provizi.
Dokonce se stává, že přijde na prohlídku, pořídí několik fotek a poté přizná, že je z realitní kanceláře. Tyto fotografie poté může bez vašeho vědomí nabízet v inzerátu a následně vás kontaktuje, že má vážného zájemce a donutí vás k podpisu zprostředkovatelské smlouvy. - Neexistující databáze klientů
Realitní makléř vás může lákat na to, že má obrovskou síť klientů a spousta z nich hledá přesně takovou nemovitost, kterou chcete prodat. Na první pohled to vypadá, že těmto zájemcům vůbec nejde o cenu. Opak je však pravdou. Pokud databáze opravdu existuje, tak tito zájemci chtějí být makléřem kontaktováni, až se objeví něco za skvělou cenu. Tato praktika je velice podobná výše uvedené. Opět jde makléři o novou zakázku a uzavření smlouvy o zprostředkování. - „Nebudete platit žádnou provizi“
Nikdo neudělá nic zadarmo, i když to tvrdí. Provize je v tomto případě maskovaná. Makléř vám sdělí cenu, za kterou se může nemovitost prodat, avšak za reálný prodej získá o provizi více. Zaplatí ji kupující.
Příklad: makléř má v nabídce nemovitost za 4 000 000 Kč, ale vy dostanete 3 650 000 Kč a zbylých 350 000 Kč si nechá jako svou provizi. Tudíž už od začátku bylo jasné, že se nemovitost prodá za víc, než vám nabídl makléř. - Prodejní cena, o které se vám ani nezdálo
Makléř vám sdělí, že má vaše nemovitost opravdu velkou cenu a on ji za ni prodá. Tato vidina je opravdu neodolatelná, ale bohužel v reálu nerealizovatelná a makléř to dobře ví. Nějakou dobu za tuto cenu dům či byt nabízí a pak vám sdělí argument, proč to nejde a vynutí slevu. Cena se slevou se bude blížit té adekvátní a až pak najdete kupce.
TIP: Při podepisování zprostředkovatelské smlouvy si dejte pozor na popis provize a na slovo exkluzivní. V případě exkluzivity platíte provizi realitní kanceláři i v případě, kdy si najdete kupce sami.
Věříme, že po přečtení tohoto článku nedáte na laciné triky některých realitních makléřů. Pokud narazíte na skutečné odborníky, ušetří vám nervy a mnoho práce.